Työntekijät suunnittelevat hyvää työpaikkailmoitusta.

Näin syntyy hyvä työpaikkailmoitus - lue ja lataa opas

Hyvä työpaikkailmoitus on yhdistelmä informaatiota rekrytoivasta työnantajasta sekä hakijalle tarjotuista uramahdollisuuksista ja eduista. Lataa sivulta tiivistetty opas houkuttelevan rekrytointi-ilmoituksen laatimiseen.

Miten hyvä työpaikkailmoitus tehdään?

Nykypäivän työnhakija haluaa tietää, kuinka hyvin työtehtävä ja -ympäristö sopivat yhteen hänen muun elämänsä ja arvojensa kanssa, joten kiinnostava rekrytointi-ilmoitus sisältää konkretiaa ja aitoja otteita työelämästä. Hyvä työpaikkailmoitus puhuttelee kohdennetusti juuri tehtävään toivottua osaajaprofiilia, ja kiteyttää olennaisen työnantajan tarjoamasta tehtävänkuvasta, yrityskulttuurista ja eduista. 

Määritä hakijaprofiili ja tunnista oikeat rekrytointikanavat

Työpaikkailmoituksen tekeminen vaatii useampia eri versioita, sillä työpaikkailmoitus on hyvä räätälöidä kanavakohtaisesti. Selkeä viestintä on tärkeää, jotta potentiaaliset hakijat ymmärtävät, mitä työnantaja tarjoaa ja mitä hakijalta toivotaan. Ilmoituksen ei tarvitse puhutella kaikkia, vaan hyvä rekryilmoitus myös karsii epäsopivat hakijat jo rekrytointiprosessin alkuvaiheessa. 

Opas – näin luodaan hyvä työpaikkailmoitus

WorkPowerin oppaasta saat tiivistetysti vinkit houkuttelevan työpaikkailmoituksen tekemiseen. Kerromme muun muassa:

  • mitä työpaikkailmoitus sisältää
  • miten kiteytät työnhakijoita kiinnostavan informaation
  • kuinka erottautua saman alan muista työnantajista
  • miten herätät oikean osaajaprofiilin hakijoiden huomion 
  • kuinka vakuutat tehtävän kannalta potentiaalisimmat työnhakijat hakemaan tehtävää

Lataa opas täyttämällä lomake, ja lue lisää vinkkejä työpaikkailmoituksen tekemiseen sivultamme.

Lähettämällä lomakkeen annat meille luvan tallentaa ja käsitellä tietojasi. Voit peruuttaa suostumuksesi mahdollisiin markkinointiviesteihin kyseisten viestien kautta.

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.


Työpaikkailmoittelun trendit - TOP 6

  1. Videot ja visuaalisuus. Onko yrityksesi jo hyödyntänyt videoiden käyttöä rekrytoinnissa? Videoilla voi esitellä yrityksen kulttuuria, työympäristöä, työntekijöitä ja tehtäviä monipuolisesti.
  2. Sosiaalisen median alustat.  LinkedIn, Instagram ja Facebook ovat suosittuja kanavia työpaikkailmoittelulle. Visuaalinen sisältö ja interaktiivisuus ovat avainasemassa.
  3. Työntekijäkokemukset. Yhä useammat yritykset korostavat työntekijöiden tarinoita ja kokemuksia, mikä auttaa tuomaan rekrytointiin aitoja näkökulmia yrityksestä.
  4. Joustavat työmahdollisuudet. Etätyö, hybridityö ja joustavat työajat avaavat hakumahdollisuuden useammalle työnhakijalle.
  5. Yrityksen vastuullisuus. Hakijat arvostavat yhä enemmän yrityksiä, jotka toimivat vastuullisesti yhteiskuntaa ja ympäristöä kohtaan. 
  6. Palkka-avoimuus. Läpinäkyvyys ja avoimuus näkyy hakijalle tekoina. Tieto palkasta tai palkkahaitarista tuodaan jo työpaikkailmoitukseen. 

Millainen on hyvä työpaikkailmoitus?

Kiinnostava rekrytointi-ilmoitus välttää kliseet

Työpaikkailmoituksen tekeminen vaatii hieman pelisilmää, sillä käyttäessäsi samoja kuluneita ilmaisuja työpaikkailmoituksessa, et hyödynnä mahdollisuutta erottautua muista työnantajista. Hyvä rekrytointi-ilmoitus kuvaa konkreettisesti työtehtäviä sekä yrityksen kulttuuria, ja kertoo asioista työnhakijalle kiinnostavista näkökulmista.

Tuo esiin hakijaa kiinnostava näkökulma – lue esimerkit

  • Toivomme hakijalta hyviä kommunikointitaitoja on tärkeä toive, mutta hakijaa kiinnostaa, minkälaisia viestintätaitoja tarvitaan tai millaisia viestintätilanteita työssä esiintyy.
  • Mahdollisuus urakehitykseen ei anna konkreettista kuvaa siitä, millaisia mahdollisuuksia yrityksellä on todella tarjota. Miten teillä edetään?
  • Tiimityö on meille tärkeää. Tiimityöllä saa upeita tuloksia, mutta hakijaa varmasti kiinnostaa minkälaisissa tiimeissä yrityksessä työskennellään, ja mitä konkreettisia projekteja tiimi tekee.
  • Etsimme itsenäistä ja proaktiivista henkilöä vihjaa itsenäisestä työnkuvasta, mutta millaisen tuen yritys itsenäiselle työlle tarjoaa?
Teollisuustiimin Jonna, Camilla ja Mira

Seuraa, miten työpaikkailmoituksesi toimii

Työpaikkailmoittelun tehoa kannattaa seurata ja testata. Yrityksen tavoitteena ei tulisi olla mahdollisimman monien hakemusten saaminen vaan hakijoiden löytäminen, joilla on todellista potentiaalia tehtävään. 

Seuraa saapuneiden hakemusten laatua sekä määrää, ja huomioi tilanne mahdollisten muutosten jälkeen. Kun ilmoitus on verkossa, voit kätevästi hyödyntää verkkosivujen analytiikkaa seuraamaan liikennettä ja käyttäjien toimintaa ilmoituksen sivulla.

Ilmoituksesta voidaan myös luoda muutama erilainen versio, joissa on eri otsikot, sisältö tai kuvat. Näyttämällä versioita satunnaisesti eri käyttäjille, pystyt seuraamaan kumpi versioista on hyvä työpaikkailmoitus eli se, joka saa verkossa enemmän klikkauksia ja hakemuksia. 

Mikäli ulkoistat rekrytoinnin kumppanille, saat käyttöösi jo valmiiksi testatut markkinointikanavat, ilmoitusprosessit ja seurannan. WorkPowerin rekrytointipalvelu tarjoaa käyttöön vaivattoman tavan rekrytoida sekä parinkymmenen vuoden toimialakohtaisen osaamisen. Ollaan yhteydessä 👋.