Kuudennessa Vain Työelämää -jaksossa pohditaan tulevaisuuden työsuhteita, ja työnantajien vaihtoehtoja hyvien työntekijöiden houkuttelemiseksi. Keskustelussa nousee esiin muun muassa hakijoiden valinnanvapaus ja sopimussuhteiden kasvava trendi palkkasuhteiden rinnalla.
Nykyaikaisella työnantajalla on tarjota työntekijälle vaihtoehtoja työntekomallin sekä työsuhteen tiimoilta, ja yrityksen arvoista sekä eduista on osattava kertoa muillekin.
– Näkyvyyteen ei riitä enää yksi kanava, esillä on oltava joka puolella. Omien työntekijöiden tuoman somenäkyvyyden merkitystä ei voi korostaa liikaa. Henkilökohtainen tarina on aina tehokkaampi kuin yrityksen viestintä.
Suunnitelmallinen markkinointi tavoittaa eri osaajia. Maksettu mainonta auttaa Riikosen mukaan hiljaisten hakijoiden löytymistä ja eri somekanavat, verkkosivut sekä asiantuntija-artikkelit tavoittavat kukin eri hakijaprofiileja. Toistoa tarvitaan.
– Myös verkkosivuilla on oma roolinsa, esimerkiksi hakijan tutustuessa yritykseen. Selkeät, informatiiviset, nykyaikaiset sekä aidot ja puhuttelevat nettisivut herättävät positiivista huomiota. Ihmiset ja tarinat toimivat, ei kannata tarjota pelkkää kiiltokuvaa sekä kuvapankin kuvia, asiakkuuspäällikkönä ja tiiminvetäjänä toimiva Riikonen neuvoo.
Rekrytointiviestintä on Riikosen mukaan parhaimmillaan hakijalähtöistä. Pitkien vaatimuslistojen sijaan, työpaikkailmoituksissa on aika tuoda enemmän esiin, mitä yrityksellä on annettavana työntekijälle.
– Onnistunut hakuprosessi on mahdollisimman avoin, viestinnällisesti suunniteltu ja oikein ajoitettu. Työhaastattelu ei oikeastaan ole enää haastattelu, vaan avointa vuoropuhelua työnhakijan ja yrityksen välillä. Myös hakija haluaa tietää ja kysellä paljon, ja se on hyvä asia, sillä juuri vuoropuhelun avulla selviää hakijan ja työnantajan yhteensopivuus, Riikonen kertoo.
Rekrytointialan yritys on kumppanina arvokas. Alan osaaminen varmistaa, että hakijat tavoitetaan, ja että hakuprosessit hiotaan tapauskohtaisesti. Ammattitaitoisilla rekrytoijilla on takanaan tuhansia työhaastatteluita, joten tukea kannattaa hyödyntää myös haastattelujen sekä valinnan hetkellä.
Lue lisää: Haastattelijan muistilista – Lataa ilmainen oppaamme hyvän haastattelukokemuksen tueksi
Riikonen pitää omia toimintatapoja ja prosesseja kehittävää yritystä myös kiinnostavana työnantajana.
– Se, mikä rekrytoinnissa toimi viisi vuotta sitten, ei toimi enää. Kopioimalla samaa ilmoitusta vuodesta toiseen, tavoitat todennäköisesti vain samankaltaisia henkilöitä kuin tähänkin asti tai pahimmassa tapauksessa ei tavoiteta enää ketään. Tällä hetkellä on hakijan markkinat, ja työntekijät valitsevat työpaikkansa. Hyvä työntekijä saa varmasti useita työtarjouksia, Riikonen muistuttaa.
– Harva haluaa nykypäivänä polkea paikallaan, ja tehdä asioita, kuten ne on aina tehty, kun on mahdollisuus kehittyä ja mennä eteenpäin. Mieluummin ehkä valitsee työpaikakseenkin sellaisen yrityksen, joka näkee vaivaa kehittyäkseen, ja joka menee eteenpäin, Riikonen pohtii.
Näet Vain Työelämää -sarjan 1. kauden viimeisen jakson sivun yläosasta. ☝️ Kuva hiljenee, mutta keskustelu työelämästä jatkuu 💬
Vain Työelämää: Anja Pajala, CEO, WorkPower, Juho Toivola, organisaatiopsykologi, yrittäjä, Thomas Grönholm, CEO, Duunitori, Matti Helin, asiakkuuspäällikkö, WorkPower, Niina Riikonen, asiakkuuspäällikkö, WorkPower, Saku Happonen, toimialapäällikkö, WorkPower, Aki Mäki-Arvela, toimialapäällikkö, MediPower (2021)
#vaintyöelämää #wpfiilis #vtekausi1