Ulkoistamalla rekrytointi ja hyödyntämällä vuokratyövoimaa, yritys saa osaavia tekijöitä paikalle juuri silloin kun tarvitaan. Miten henkilöstövuokraus- ja rekrytointiprosessi toimivat WorkPowerilla. Näihin asioihin pureudumme tässä tekstissä.
WorkPowerin brändin ydin kiteytyy otsikon lausahdukseen “oikea tekijä, oikealle paikalle, oikeaan aikaan”. Mitä tällä oikein tarkoitetaan?
– Teemme henkilöstövuokrausta ja rekrytointeja yhteinen etu edellä. Kartoitamme asiakkaan toiveet huolellisesti ja etsimme oikean tekijän nopeasti tinkimättä asiakkaamme toiveista, kertoo toimihenkilöiden toimialapäällikkö Linda Wäst-Handolin.
Kun yritys tarvitsee tehtävään tekijää, on tärkeää, että osaava henkilö saadaan paikalle nopeasti.
– Meillä on kattava ja ajan tasalla oleva pooli, joka on jaoteltu toimialoittain. Olemme saaneet todella kiireisiä rekrytointeja nopeasti maaliin poolia hyödyntäen. Oli kyse sitten vuokratyövoiman välittämisestä tai suoraan yritykseen rekrytoimisesta, on ensisijaisen tärkeää varmistaa, että työntekijä on motivoitunut tehtävästä sekä työskentelemään yrityksessä. Näin varmistetaan, että yhteistyö on kaikin puolin toimivaa.
Miten WorkPowerin henkilöstövuokraus- ja rekrytointiprosessi toimivat käytännössä?
– Kun meille tulee toimeksianto asiakkaalta, selvitämme tarkkaan, millaiseen tehtävään tekijää etsitään. Tärkeitä tietoja ovat esimerkiksi tehtävänkuva, työympäristö, millainen perehdytys yrityksessä on sekä se, millaista osaamista ja koulutusta työhön vaaditaan, Wäst-Handolin toteaa.
Työnkuvaan liittyvien ominaisuuksien lisäksi on vähintään yhtä tärkeää tietää, millainen on työpaikan kulttuuri ja millaista persoonaa työhön haetaan. Tämän selvittääkseen, asiantuntija haastattelee asiakasta. Jos mahdollista, konsultti menee myös käymään paikan päällä, jotta hän saa mahdollisimman hyvän kuvan asiakasyrityksen kulttuurista.
– Joskus saatamme ehdottaa asiakkaalle hieman erityyppistä henkilöä, kuin yrityksessä jo on. Se tuo usein hyvää uutta näkökulmaa työyhteisöön. Tärkeää on kuitenkin, että tekijä istuu yrityksen kulttuuriin.
Prosessin yhteydessä selvitetään myös asiakkaan aikataulut – vuokratyön tarve tulee yleensä äkillisesti, sillä monesti silloin halutaan tasata ruuhkahuippuja tai paikata sairauslomia. Suorarekrytoinneissa on usein hieman väljempi aikataulu.
– Oli aikataulu millainen hyvänsä, pyrimme siihen, että oikea tekijä saadaan paikalle mahdollisimman nopeasti. Joskus rekrytointien aikataulut saattavat venyä, jos asiakasyrityksessä tulee muita huomiota vaativia tilanteita. Etenemme aina asiakkaan haluamaan tahtiin ja huolehdimme venyvissä aikataulussakin molemminpuolisesta viestinnästä. Pidämme hakijat jatkuvasti tietoisina missä vaiheessa rekrytointiprosessissa mennään.
Wäst-Handolinin mukaan myös rekrytoinnit tulevat usein nopealla aikataululla, sillä uusia tekijöitä aletaan rekrytoimaan usein vasta silloin, kun konkreettinen tarve havaitaan.
– Pidemmissä asiakassuhteissa pystymme toimimaan proaktiivisesti. Tutussa asiakassuhteessa voimme esitellä potentiaalisia hakijoita, vaikka toimeksiantoa ei ole. Voimme toimia näin, kun tunnemme asiakkaan tarpeet ja yrityskulttuurin.
Kotimaisena toimijana WorkPower pystyy toimimaan ketterästi. Eräässä rekrytoinnissa päätös valittavan henkilön suhteen tehtiin Ruotsissa, vaikka itse rekrytointi tehtiin Suomeen.
– Tällöin hyödynsimme videota ja esittelimme hakijat asiakkaan toivomalla tavalla – lähetimme kandidaateille kysymykset etukäteen, joihin he vastasivat videon kautta. Meidän ei tarvitse soittaa kenellekään ja kysyä lupaa, joten pystymme mukautumaan asiakkaidemme toiveisiin ja palvelemaan heitä mahdollisimman joustavasti.